De gemeente Utrechtse Heuvelrug werkt sinds vorig jaar aan een nieuw mobiliteitsplan, als opvolger van het Gemeentelijk Verkeers- en vervoersplan (GVVP) uit 2016. De Fietsersbond, Afdeling Utrechtse Heuvelrug heeft een zienswijze op het Ontwerp Mobiliteitsplan ingediend.
De gemeenteraad heeft op 30 januari 2025 het ontwerp-Mobiliteitsplan vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Het ontwerp Mobiliteitsplan lag ter inzage van 6 februari tot en met 20 maart 2025. De Fietsersbond, Afdeling Utrechtse Heuvelrug heeft in die periode een zienswijze op het Ontwerp Mobiliteitsplan ingediend, waarin we onze reactie op het ontwerp mobiliteitsplan hebben gegeven. De gemeente is inmiddels bezig met het verwerken van de ingediende zienswijzen en verwacht vóór het komende zomerreces het mobiliteitsplan en uitvoeringsagenda te kunnen vaststellen.
In het mobiliteitsplan spreekt de gemeente uit dat ze ruim baan wil geven aan fietsers en voetgangers, om een gezonde en milieuvriendelijke wijze van verplaatsen te bevorderen. Dat vinden wij uiteraard een prima uitgangspunt, en in onze zienswijze hebben wij onze visie gegeven hoe dit zou moeten worden gerealiseerd.
De prioriteit zou wat ons betreft bij de volgende zaken moeten liggen:
– Verbeteren fietsveiligheid in het buitengebied
– Verbeteren stallingsmogelijkheden in centrumgebieden, bij grote publieksfuncties, bij station Maarn en de andere openbaar vervoer-knooppunten
– Verbeteren onderhoud bestaand fietsnetwerk
– Aanpak ontbrekende schakels in het fietsnetwerk (met name Driebergen – Maarn en Leersum/Amerongen – Wijk bij Duurstede)
In de uitvoering van maatregelen wordt soms uit kostenoogpunt, soms uit andere overwegingen, niet het doel van de maatregel bereikt. Als voorbeeld noemen wij de “chicanes” op de Ted Visserweg in Maarn (te ruim), de fietsstraat Engweg in Driebergen (te hoge autointensiteit) en de bermverharding op de Langbroekerdijk (gevaarlijke kieren) die de verkeersveiligheid zouden moeten verbeteren. In deze gevallen is de ervaren verkeersveiligheid door inwoners niet vooruit gegaan. Wij hebben de gemeente daarom verzocht om bij het uitvoeren van maatregelen beter aan te sluiten bij de CROW-richtlijnen en ontwerpvoorschriften.
Tijdens een bijeenkomst op 12 maart jl. werd aangekondigd dat voor de komende jaren circa 10 miljoen beschikbaar zal zijn voor het uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Dit biedt kansen om het fietsklimaat daadwerkelijk te verbeteren. Voorwaarde is wel dat het aan effectieve maatregelen wordt besteed. Wij denken graag met u mee over de uitvoering van maatregelen.
Wordt vervolgd.

Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Ga eropuit met de fietsroutes van de Fietsersbond Ga eropuit met de fietsroutes van de Fietsersbond
Ter ere van het 50-jarig bestaan van de Fietsersbond zijn 14 prachtige en vooral veilige fietsroutes voor je geselecteerd, verdeeld over alle provincies van Nederland. Eén van deze 14 fietsroutes voert over onze eigen mooie Heuvelrug.
Gepubliceerd op: -
Inloopavond Donderbergrotonde Leersum Inloopavond Donderbergrotonde Leersum
Op 26 juni a.s. tussen 19:00 en 21:00 uur organiseert de gemeente in samenwerking met de provincie een inloopavond over de verkeersveiligheid op de Donderbergrotonde in Leersum. De provincie presenteert de plannen voor aanpassing van de fietsinfrastructuur en de aanleg van een fietstunnel onder de rotonde. De avond vindt plaats in het Conferentiecentrum Kaap Doorn.
Gepubliceerd op: -
Veel fietspaden in Utrechtse Heuvelrug te smal Veel fietspaden in Utrechtse Heuvelrug te smal
Veel fietspaden in de gemeente Utrechtse Heuvelrug zijn te smal. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Fietsersbond samen met Bouwend Nederland heeft laten uitvoeren.
In het onderzoek, dat is uitgevoerd door adviesbureau Sweco, is de verkeersveiligheid van het fietsnetwerk in Nederland in kaart gebracht. Het onderzoek spitst zich toe op de drukker bereden fietsroutes (meer dan 150 fietsers per dag). Voor de gemeente Utrechtse Heuvelrug betekent oplossing van de knelpunten een investering van ruim 10 miljoen.
Gepubliceerd op: